Fula märken och stenskott är något som naturligt kan ske på en så pass utsatt produkt som fälgar när man använder produkten på en bil. Däremot finns det vissa gränser för vad som är rimligt för en fälg att klara av och där är det viktigt att välja rätt produkt för rätt ändamål.
Reklamationsrätten gäller bara om det fnns fabrikationsfel eller materialfel som t.ex:
Lacksläpp som inte beror på yttre åverkan.
Porer, bubblor eller ojämnheter i lack/finish.
Sprickor eller deformation som uppstår utan yttre påverkan.
Skador som uppstår på grund av användning, montering, felaktig rengöring, kemikalier, vägsalt, stenskott eller yttre åverkan omfattas inte.
Vad gäller oxidering så är detta en ganska vanlig orsak till att man får in en reklamation på fälgar, detta är dock inte alltid en garantifråga då det hänger väldigt mycket på vad man har använt för medel när man exempelvis rengjort fälgarna.
Vi rekommenderar alltid att man tvättar fälgarna med ett bra medel som inte är skadligt för lackeringen, exempelvis Pure:est Syrafria fälgrengöring.
Synliga skador (repor, märken) på helt nya fälgar ska anmälas omedelbart vid mottagandet och innan montering.
En fälg som har ett alldeles för smalt däck monterat (stretch) går inte att reklamera för stenskott då fälgen inte är så skyddad av däcket som det är tänkt.
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov