Att känna vibrationer i ratten efter ett däckbyte är aldrig roligt. Ofta misstänker man att däcket är felaktigt eller att något är trasigt på bilen, men sanningen är att problemet i de allra flesta fall kan ha en annan orsak.
Här förklarar vi vad som ofta är orsaken till vibrationerna och vad som händer med tiden när ett däck ”hoppar” på fälgen, trots att däcket i sig är helt felfritt.
1. När däcket inte sitter centrerat på fälgen (en liten förskjutning med stora konsekvenser)
Ett däck som inte ligger helt rätt på fälgens kant (den så kallade klinchkanten) kommer att rotera med en höjdskillnad, alltså en hög och en lågpunkt på en rotation om ett helt varv.
Det här ser man ibland som att däckets kant ”hoppar” när hjulet snurrar i en balanseringsmaskin.
Problemet är att den vanligaste balanseringsmaskinen bara mäter viktobalans, inte ovalitet eller vägtrycksvariation. Det krävs att balanseringsmaskinen kan kontrollera detta vägtryck för att kunna visa problemet i maskinen.
Däcket kan alltså se perfekt balanserat ut vad gäller vikt, men ändå ge vibrationer i bilen eftersom det rullar ojämnt mot vägen.
2. Vad som händer på vägen
När däcket inte ligger rätt på fälgen uppstår ett växlande vägtryck. Under varje enskilt varv får däcket alltså olika belastning (vägtryck).
Vid exempelvis 100 km/h snurrar däcket runt 12–13 gånger per sekund, vilket innebär att det utsätts för snabba, upprepade tryckskillnader. Det leder till att gummit flexar ojämnt, och i värsta fall kan det till och med skapa separationer i däcksidan.
Däcket har i ett sådant fall alltså inte gått sönder ”av sig själv”, utan för att det har arbetat under onormala förhållanden som i sin tur har skapat detta fenomen.
3. Hur man undviker problemet
För att undvika denna typ av vibrationsproblem är korrekt montering avgörande.
Här är några viktiga punkter:
- Använd rätt smörjmedel vid montering så att däcket kan glida till rätt läge på fälgen.
- Kontrollera klinchkanten visuellt runt hela däcket, den lilla linjen på däcksidan ska ligga jämnt i förhållande till fälgkanten.
- Om man ser att däcket inte ligger jämnt: ”massera” däcket på plats (förklaras mer i punkt 4 nedan) , eller köra en så kallad match montering om detta finns att tillgå).
- Vid kvarstående vibrationer: använd en Road Force-balansering, som mäter hur däcket rullar mot vägen, inte bara viktobalans. Denna maskin kan visa variationer på både fälgen och däcket och därav säga exakt hur man ska matcha placeringen på däcket mot fälgen.
4. Massering av däck på fälg - När däcket behöver hjälp att sätta sig rätt på fälgen
I videon från Hunter Engineering länkad nedan demonstreras en metod kallad “Bead Massage”, som blivit en rekommenderad rutin av flera biltillverkare för att minska vibrationer efter däckmontering.
https://www.youtube.com/watch?v=05Z8thw_erY
När ett nytt däck monteras och fylls med luft, poppar däcket på plats mot fälgens kant, men det betyder inte att det sitter perfekt. Det kan fortfarande finnas små luftfickor eller ojämnheter mellan däcket och fälgen som påverkar hur däcket ligger.
Bead massage går ut på att man, medan däcket fortfarande sitter i däckmaskinen, använder maskinens övre och nedre rullar för att trycka lätt mot däcket runtom hela fälgen. Detta gör att däcket flexar och sätter sig precis rätt i fälgens kant (bead seat). Under processen hör man ofta små pysljud när luftfickor släpper. Det är ett tecken på att däcket verkligen lagt sig som det ska.
Tekniken:
Säkerställer att däcket ligger helt centrerat mot fälgen.
Ger bättre balanseringsvärden och lägre road force.
Förebygger vibrationer, särskilt på moderna bilar med stora fälgar och låg däckprofil.
Bör utföras innan hjulet flyttas till balanseringsmaskinen.
Hunter och flera tillverkare klassar idag bead massage som en ”best practice” vid montering, särskilt när man arbetar med nya däck eller vid vibrationsdiagnostik.
Kort sagt: det tar bara några sekunder men kan göra hela skillnaden mellan ett hjul som känns ”silkeslent” och ett som vibrerar redan från första kilometern.
5. Billigt betyder inte nödvändigtvis dåligt, men kan kräva mer precision
Däck med sämre kvalitet betyder inte att de är sämre rent generellt men de är mindre förlåtande om monteringen inte blir perfekt.
Ett premiumdäck är ofta utvecklat för att ”självcentrera” sig lättare på fälgen, medan enklare modeller kan behöva mer noggrann kontroll. Man ser alltså detta fenomen oftare på lågprisdäck i jämförelse med premiumdäck. Det är oftast inga problem att åtgärda det men man kan behöva "trixa" lite mer med däcken för att få dem helt korrekt på fälgen.
6. Vad vi på Tyred.se gör vid en reklamation
När ett däck uppvisar symptom som vibrationer eller separation är det viktigt att utreda orsaken innan man drar slutsatsen att däcket är defekt.
Vi ber därför alltid om:
- Bilmärke och modell
- Fälgstorlek och bredd
- Körsträcka
- DOT-nummer
- Bilder på slitbana och däcksida
- Eventuell verkstadsbedömning eller film från balansering
Detta gör att vi kan ta ärendet vidare på ett korrekt sätt mot tillverkaren och samtidigt säkerställa att du som kund får rätt hjälp utan onödiga kostnader.
7. Sammanfattning
Ett däck som vibrerar även att balansen är korrekt behöver inte vara felaktigt men det är alltid en signal om att något inte stämmer.
I många fall beror det på att däcket inte ligger helt centrerat mot fälgen.
Med rätt montering, kontroller och maskiner undviker man både vibrationer och onödiga separationer och får en tryggare, tystare och mer komfortabel körupplevelse.
? Tips från Tyred:
Om du märker vibrationer efter ett däckbyte så låt verkstaden dubbelkolla att däcket verkligen sitter jämnt på fälgen innan du gör dyrare felsökningar på bilen.
En enkel kontroll kan spara både tid, pengar och frustration.
Hoppas jag har förklarat detta på ett bra sätt som man förstår även om man inte är i branchen.
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov