Jag har obalans som inte går att balansera bort och däcket ligger bra på fälgen

Ändrad den Fre, 17 okt. vid 9:00 F.M.

Har man obalans i sina däck som inte går att få bort och man anser att det är däcken som är orsaken så kan göra en reklamation på däcken. Här är en översikt över hur processen brukar gå till:

I första hand gör man alltid en initial bedömning, många gånger så är det en verkstad som gör denna kontroll om det är dem som monterat däcken. Anser man att vibrationer kvarstår så hänvisar vi i första hand att ta upp frågan med verkstaden på nytt. Det kan vara så att däcken inte ligger centrerat på fälgen och därmed blir det en ovalitet som ni upplever när ni kör bilen. Detta kan oftast lösas med en massering av däcken så att däcket med säkerhet ligger korrekt centrerat på fälgen.

Om klagomålen kvarstår och ni eller verkstaden anser att det är problem med däcken så går det upprätta en reklamation/fysisk inspektion av däcken som då utförs av leverantören eller tillverkaren. Vi fyller i en blanket med TIN/DOT och Serienummer samt bilder som visar sidovägg, slitbana, samt ev, skadad del av däcken.

Syftet med inspektionen är att identifiera eventuella tillverkningsfel, som till exempel skador på stommen, ojämnheter i gummit eller andra avvikelser som kan orsaka vibrationer eller ovalitet.
Baserat på granskningen fattar leverantören ett beslut. Om de fastställer att problemet beror på ett tillverkningsfel, kommer reklamationen att godkännas. Då får du antingen ekonomisk kompensation eller ersättning i form av nya däck.

Leverantören kan bedöma att klagomålen inte beror på ett fel i däcket, därför är det viktigt att utesluta alla andra möjliga orsaker. Då verkstaden som monterat däcken redan har kontrollerat hjulen i sin helhet och möjligtvis utfört ytterligare balansering så bör fallet vara korrekt. Säger verkstaden att det inte går att lösa problemet och att det är tillverkningsfel på däcken så bör det då inte finnas några andra orsaker som leverantören/tillverkaren kan hänvisa till. Skulle det dock visa sig att det är däcket som inte ligger rätt på fälgen och det är orsaken till problemen så kan vi inte ersätta eventuella kostnader som det innebär.

Vi/leverantören eller tillverkaren tar inte på sig externa kostnader för frakten eller ev. verkstadskostnader för av/på montering av däcken.
Om reklamationen nekas så står ni som kund för fraktkostnader tur och retur.

Skulle man skicka in en reklamation om 4st däck och det visar sig bara vara ett däck som blir godkänt under reklamationen så gäller ersättning eller nytt däck enbart för ett däck. Eventuella kostnader för frakter för de andra däcken ersätts inte.

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov